Maailma mastaabis pretsedent. Eestlased võistlevad omal maal üha edukamalt speedway sõidus

Maailma mastaabis pretsedent. Eestlased võistlevad omal maal üha edukamalt speedway sõidus

Maailma speedway sõidus on selline olukord ennenägematu. Pärast 20-aastast pausi hakkas grupp Eesti entusiaste 2012. aastal oma unistust täide viima ja taaselustas selles riigis speedway. Esimesed tulemused on juba käes.

Kui Ranna Speedway aktivistid kuus aastat tagasi unustatud raja Tabasalus taaselustasid, oli tipphetkel kihutamas isegi kuusteist Eesti sõitjat 500 cm3 klassi mootorratastel. Speedway sõitjate järelkasvu jaoks on kõige olulisem noorte koolitamine. Praegu võistleb klassides 500 ja 250 cm3 kuus sõitjat ning umbes kümme mini-speedway sõitjat konkureerib klassis 80 cm3.

Viimasel ajal on eestlaste tegevus hakanud jälle tulemusi andma. „Praegu areneb meil speedway sõit järjepidevalt, kuigi mitte nii kiiresti kui sooviksime. Me teame, et oma oskuste täiustamiseks peame organiseerima rahvusvahelise osavõtjaskonnaga võistlusi ja professionaalseid treeninglaagreid. Soovime julgustada fänne ja lapsi, et tekitada huvi speedway sõidu vastu. Eestis on motokross väga populaarne ning meil on sellel spordialal palju häid võistlejaid. Meil on selle alaga raske konkureerida,“ rääkis Urmo Käosaar, klubi J&U Speedway Racing Team juhatuse liige ja amatöörist speedway sõitja.

Praegu kihutavad speedway sõitjad Eestis võidu kahel rajal, mis paiknevad riigi põhjaosa väikeasulates, kohe Soome lahe ääres – taaselustamisest alates Tabasalus, kus asub klubi Ranna Speedway ning kolmandat aastat Kohtla-Nõmmel, mis on klubi J&U Speedway Racing Team asukohaks. Väikesi lapsi treenitakse veel Äksis asuval ajutisel rajal.

Just Venemaa piiri läheduses Kohtla Nõmmel on kolm aastat riigi meistrivõistlusi korraldatud. 9. septembril toimunud võistlustel osales viis eestlast, viis lätlast, üks soomlane ja üks rumeenlane. Suurima punktide arvuga võitis lätlane Elvis Avgucevičs, tuntud osaleja Poola noortevõistlustel Daugavpilsi Lokomotivi värvides. Kahjuks paljastas võistlus Eesti speedway sõidu praeguse seisu, kuna kohalikud võistlejad said viis viimast kohta. Kohalikest parimaks osutus Allan Angelstok, kellel õnnestus edestada lätlast Maksim Vlasovit.

Üheks suuremaks talendiks on Markus Maximus Lill, kes sai eelmise aasta Euroopa meistrivõistluste poolfinaalis klassis 250 cm3 kaks punkti. See ei ole unistuste täitumine, kuid tuletame meelde, et need on eestlaste esimesed sammud rahvusvahelisel areenil paljude aastate järel. „Markus Maximus Lill harjutab regulaarselt Eestis ja Lätis 500 cm3 mootorrattal. Ootame temalt 250 cm3 klassis häid tulemusi Euroopas ja maailmas ning loodame, et ta leiab endale hea mänedžeri, kes teda abistab. Talle tuleks võimaldada ka palju starte Eesti ja Läti meistrivõitlustel,“ hindas Käosaar.

Eestis loodetakse ka võistlejate järelkasvule. Üheks neist on andekas mini-speedway sõitja Karl Johannes Lattik, kes on valmis startima Euroopa meistrivõistlustel. Läänemere äärsetel riikidel on palju kasu speedwayd sõitvatest naabritest. „Meid aitavad palju soomlased, kes annavad edasi teadmisi ja tulevad treeningutele. Suurt abi osutab ka Daugavpilsi Lokomotiv. Nemad toetavad meid sellistes küsimustes nagu mootorrattaosade hankimine ja valmistavad meile ette mootoreid. Lisaks sellele me harjutame koos ja saame teadmisi raja ettevalmistamise kohta. Kõige lihtsam oleks öelda, et nad teevad meie jaoks kõike ja ma tänan väga Lokomotivi abi eest Eesti speedway sõidu arendamisel,“ ütles Urmo Käosaar.

Läänemere ääres mäletatakse seniajani Tallinnas sündinud Rene Aasa edu, kes tuli 1990. aastal Lvovis juunioride maailmameistrivõistlustel teiseks (esindas sel ajal NSVL-i, Eesti ei olnud veel iseseisev riik), jäädes alla vaid Chris Louisile, kuid edestades muuhulgas Tony Rickardssoni! „Sooviksime, et meil oleks üks Aasa tasemega võistleja, kuid tean, et lähitulevikus on meil raske saada võrdseks lätlastega, kellel on suurem rahaline toetus motospordile. Minu soov oleks, et tulevikus oleks mõni eestlane Lokomotivi või mõne muu profiklubi võistleja. Speedway sõit ei ole Eesti valitsuse prioriteetide hulgas. Meil on ka sponsoritega raskusi, meie võistlejaid toetavad peamiselt suurimad fännid ja teised speedway sõitjad,“ selgitas Eesti võistleja ja aktivist.

2018. aasta suurim võistlus Eestis toimub 18. augustil Kohtla Nõmmel. Need on riigi meistrivõistlused 500 ja 80 cm3 klassis. Hetkel peetakse läbirääkimisi Läti, Soome, Rumeenia, Ukraina, Hollandi ja Poola speedway sõitjatega, kes võiksid oma sõiduga innustada uusi inimesi selle spordialaga tegelema. Arvestades seda, kui paljudes riikides speedwayd sõidetakse, on iga järgmine riik, kus tegeldakse selle spordialaga professionaalselt, kulda väärt.

Autor:
Michał Gałęzewski